יום שני, 24 ביוני 2013

גיבורי בית הדין מצילים את האשה האומללה מידי קינג קונג!

בפוסט האחרון שלי כתבתי שבפוסט הבא אכתוב על פסק דין שבו פוסקים להתיר לאיש לשאת אשה נוספת עם היתר מאה רבנים. החלטתי לדחות את הנושא ההוא (אבל, אל תדאגו, אגיע לזה בקרוב), כי אני רוצה הפעם להגיב לכתבה של יהודה יפרח שהתפרסמה במוסף 'צדק' של מקור ראשון ('עידן חדש מתחיל', 21.6.2013). כשקראתי בכתבה זו על 'אלה' (שם בדוי) הצרפתייה, מסורבת גט, והסרבן האלים, זה הזכיר לי תמונה מהסרט המקורי של קינג קונג. (אולי קשה לראות, אבל קינג קונג מחזיק את השחקנית אנה בידו השמאלית).

הסיפור של אלה הוא סיפור נורא. ממש אשה אומללה. 11 שנות נישואין. היא סבלה 'עשור של עינויים וסבל', מכות, התעללות, קללות, איומים כמו 'אני אשחוט אותך' כשיש לו סכין ביד. ואז אלה ביקשה להתגרש. (לאלו ששואלים 'למה צריכים פמיניזם?' הנה תשובה אחת: לחזק את בטחונן של נשים בכך שצריך להיות להן zero tolerance לאלימות.) 'על גופתי המתה' הוא ענה לה. כשהוא לא התייצב בבית דין בפריז, הם אמרו 'קצרה ידינו מלהושיע'.

שני פרטים בסיפור עזרו לאלה:
1) הבעל נסע לארץ לאירוע משפחתי.
2) מדובר בזוג שירד מהארץ לצרפת, ולכן כאזרחים ישראלים יש סמכות לבתי הדין בארץ לדון ולהטיל סנקציות, וכך יכלו להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ. 

כמו שלהק האוירונים (המיושנים - מטפורה טובה, בעיניי) באים כדי להציל את אנה, או אולי כמו סופרמן, כך הדיינים בבית הדין של הרב שטסמן בתל אביב הצילו את האשה השבוייה!

יפרח מציג את בית הדין של 'העידן החדש' של בתי דין, עם 'דור חדש של דיינים צעירים ... ואשר מובילים מהפכה ברמת השירות שנותן כיום בית הדין לציבור'.  גם עורכת הדין של אלה שיבחה את בית הדין: 'אני מרגישה שקיבלנו גט במתנה.' (מתנה?!! גם עורכת הדין מדברת כמו אשה מוכה: 'המון תודה שהפסקת להכות אותי.') 'האיש הזה היה יכול להתחמק בקלות, ורק הנחישות של הרב שטסמן ושאר הדיינים הביאה לתוצאה המיוחלת. הרגשתי שמתעורר בי כבוד לבית הדין, שהפך למקום ידידותי למשתמש, ושסוף-סוף יש עם מי לעבוד.'

גם דובר 'המקורב לרב שטסמן' דיבר דברי שבח על בית הדין בתל-אביב. 'הם לא מזלזלים בחשיבות השמירה על התא המשפחתי ובערך של שלום בית במקרים שבהם הדבר הגיוני ומתאפשר,' (אגב, גם בעלה של אלה ביקש שלום בית בדיון בבית הדין לאחר שקיבל את צו עיכוב היציאה) 'אבל כשהם מזהים שמדובר במערכת זוגית הרוסה ושאין לה תקנה הם פועלים מהר.'

אבל רגע אחד! מה מחזיק את האשה כשבוייה? זאת ההלכה שמחזיקה אותה שבוייה! הלכה שבתי הדין מאמינים בה, תומכים בה, וסומכים עליה. אז גיבורים אלה באים להציל אותה ממערכת שהם חלק ממנה. הרי, גט אזרחי בצרפת היא קיבלה ללא בעיה!

אבל במערכת ההלכתית, חרות האשה תלוי בגברים - בבעל ובבית הדין.
כִּי הִנֵּה כַּהֶגֶה בְּיַד הַמַּלָּח בִּרְצוֹתוֹ אוֹחֵז וּבִרְצוֹתוֹ שִׁלַּח

כשהתחלתי לכתוב את הבלוג הזה (תחילה באנגלית) תיארתי את הבלוג כבלוג על הלכה, נשים ביהדות, הלכות אישות, ועגונות. הסברתי בפוסט הראשון שלי שברצוני להתמקד בהלכות אישות באספקלריא של פסקי הדין בבתי הדין הרבניים בארץ, אבל מבחינת ההלכה, אין הבדלים משמעותיים בין המתרחש בארץ והמתרחש בחו"ל. בכל מקום יש יתרונות וחסרונות מעשיים. המטרה שלי היא להאיר את עיני הקוראים - למה נכנסים כשמתחתנים? מהי משמעות הכתובה, למה מתחייבים כשמתחתנים? על איזה סוג של מערכת מדובר? כתבתי אז שאנו מוצאים מערכת שתקועה עם חוקים מיושנים (אתם זוכרים את האוירונים?) ומושגים מיושנים - חוסר-שוויון, כתובה, העילות ה'מצדיקות' תביעת גירושין ותביעת כתובה, ועוד ועוד - חוקים ומושגים שכבר פג תוקף הרלוונטיות שלהם לדרך בה אנשים חיים את חייהם היום. לעתים קרובות אנו מוצאים כוונות טובות וכנות בניסיון להסדיר חיים מודרניים עם סט של כלים שאינו הולם. אנחנו מוצאים מערכת שבה הכוח נתון אך ורק בידיהם של גברים, למרות שמחצית מהמעורבים בענייני נישואים וגירושין הן נשים (רק במקרה).

מטרתי בהערותיי על הכתבה של יפרח היא להזהיר אתכם - אל תחשבו שבתי דין יותר ידידותיים הם הפתרון לבעיות עיגון או להפיכת מערכת הנישואין למערכת מתאימה לדורנו. אנו לא צריכות להגיע למצב של אלימות כדי לרצות להתגרש. אנו לא צריכות להגיע למצב כל כך חמור כדי לקוות ל'מתנה' של גט. ולכל אשה - ואיש - צריכה להיות שליטה על חייהם. אין זו החלטה של בית הדין, כמה שזה ידידותי, אם 'שלום בית מתאפשר' או לא. רק את/ה יודע/ת מה זה לחיות עם האיש/ה שפעם אהבת, אבל עכשיו ממש לא טוב לך לחיות ביחד.

הטיפול צריך להיות בשורש - בהלכות אישות. זה לא קשור רק לזוגות המגיעים לבתי דין כדי להתגרש. זה קשור גם לכל זוג מאושר. מערכת הנישואין צריכה להתאים ליחסים של זוג בן זמננו ולא ליחסים של זוג מלפני אלף או אלפיים שנה.

פוסט באנגלית בנושא נמצא כאן.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה